Kaikkien näiden vuosien jälkeen on tullut aika tutkimustulososion toisen osan. Tällä kertaa aiheena on näin vaatimattomasti minä itse. Tää on ehkä saanut hiukkasen innoitusta fb:n merkinnöistä, mutta sinne en tätä laittaisi, kas kun tiedän, että täältä tätä ei lue kukaan (vahingossa), kun taas siellä joku saattaisi sinne sattumalta eksyäkin. Etenkin kun siellä on se typerä ilmianto-osuus.

1) Rakastan elokuvia ja tällä hetkellä myös erilaisten elokuvien soundtrackeja. Meillä on siskon kanssa tapana ujuttaa mahdollisimman runsaasti reploja erityisesti Disney-leffoista keskusteluun kuin keskusteluun. En tiedä kuka olisin ilman elokuvia. En ainakaan minä.

2) Olen puuskittaisihminen. Teen aika usein asioita puuskittain, kuten täällä on joskus tullut ilmi. Mun puuskat koskee yleensä huilun ja pianon soittoa, palapelien rakentamista, miinaharavan pelaamista ja pasianssia sängyssä. Kun puuska iskee, muut toiminnat rajoittuvat minimiin.

3) Tykkään ajaan autoa ja olen siinä hyvä. Oikeasti.

4) Auton huoltaminen ei sen sijaan suju millään. Onneksi mulla on eno.

5) Mistä päästäänkin näppärästi mun lempiaiheeseen, eli ylivertaisen sukuni kehumiseen. Kaikki minut tuntevat tietävät, että suonissani virtaa aatelisveri (ja luova veri toiselta puolelta, johan sen nimikin kertoo), mutta jopa sitäkin tärkeämpää on se, että sukulaiseni ovat oikeasti aika mahtavaa väkeä. Meidän suku on enemmänkin kuin perhe. Jos mun pitäisi luetella keitä mun perheeseen kuuluu, niin listaisin perusihmisten lisäksi isovanhemmat ja enot.

6) En ole syöpäihminen. En tykkää syövästä. Tuskin kukaan mukaan, mutta en mäkään. Oon menettänyt sille kaksi ihmistä ja kahta muuta yritetään kovasti parasta aikaa viedä.

7) Mun elämässä on aina ollut hevosia ja varmaan tulee aina olemaankin. Totesin viikonloppuna, että jos hankkisin kimppahevosen pk-seudulle (olisi pakko, koska yksin aika ei vaan riittäisi), tekisin itse perussiivoukset ja ruokinnat ja antaisin sen toisen hoitaa liikuttamisen. Vuosikymmenten (muuten oikeasti, oon siivonnut karsinoita 20 vuotta... pelottava ajatus!) koulutus on siis vihdoin purrut, nykyään rakastan paskan lappaamista. 

7) Toivon, että voisin tehdä joskus duunia musikaalien parissa. Ihastuin vuosi sitten musikaalien tekemiseen ja niiden kanssa tekemisissä olemiseen ja nyt oon tosi innoissani siitä, että saan olla taas mukana tekemässä mielettömän hienoa produktiota. Kuulette siitä vielä :)

8) Mun isä on proge-, hc-jazz-, blues- ja folkdiggari. Ainakin. Se on yrittänyt kouluttaa musta sillä saralla hyvän ihmisen. En tiedä kuinka siinä on onnistuttu. Jos mun pitäis luetella 5 bändiä tai artistia joista tykkään tosi paljon, ne vois olla vaikka Bob Dylan, David Crowder Band, Linkin Park, Yann Tiersen ja No Doubt. Tai 1N, Emma Salokoski Enseble, Alanis Morissette, Sigur Rós ja Switchfoot. Tai Norah Jones, Quintessence, Vuokko Hovatta, KT Tunstall ja Emiliana Torrini. Tai... Miten tähän listaan tuli näin paljon naisia, vaikka oon aina sanonut, etten tiedä juuri yhtään naisartistia josta tykkäisin?

9) Kun nyt kerran paljastin musiikilliset vinoutumani, kerrottakoon myös, etten tule koskaan luopumaan Tolkienin, Tove Janssonin tai J.K.Rowlingin lukemisesta. Tai Aku Ankan. Niihin täytyy vain muiden sopeutua.

10) Totuus on, että mua ei saisi päästää vapaaksi kirjakaupassa. Mulle tuottaa suuria vaikeuksia vastustaa hienoa kantta (niitä ei ole juurikaan suomalaisissa kirjoissa, mutta englantilaisissa sitäkin enemmän), enkä edes välitä sisällöstä, vaan kannen ihanuus riittää ostohalukkuuden syntymiseksi.

11) En tiedä mitään rentouttavampaa kuin valioliigamatsin katsominen jazzin säestyksellä. Aion viedä iskän katsomaan futista Englantiin kunhan sopiva aika koittaa.

12) Paras tapa viettää kuuma, aurinkoinen kesäpäivä on mennä raveihin, joissa oma hevonen juoksee. Ja jos vielä hevosesi juoksee loppupään lähdössä, joudut jännäämään koko päivän vatsa krampaten, etkä uskalla lopulta startin koittaessa muuta kuin kurkkia aina välillä radalle sormiesi välistä. Se on ihanaa.

13) Jos saisin valita maailmassa yhden paikan jonne saisin mennä, se olis Iso-Britannia. Haluaisin kiertää kaikki Skotlannin nummet, Englannin puistot ja Walesin kukkulat. Isoveljeni, jota ihailin jo valmiiksi liikaa, nosti itsensä mun silmissä täydelliseksi menemällä häämatkalle Edinburghiin.

14) Yksi mun kaveri on yrittänyt keksiä kenelle se sais mut naitettua. Mä annan sille nyt avun, koska mun kriteerit on todella kovat ja tähän saakka myös olleet häneltä salassa. Miehen pitää olla Esa-Pekka Salonen tai Christian Bale. Niin helppoa se on. Vielä vähän helpommaksi asian tekee pala Ville Peltosta.